Početničke greške u trčanju!

Iako je februar, napolju je pravo proleće. Sada je idealno vreme da se napuste sobe, teretane i da se izađe napolje. Ovaj tekst je posvećen početnicima koji se prvi put ozbiljno okreću trčanju kao glavnoj fizičkoj aktivnosti ove godine, kako ne bi pravili ove greške u trčanju. Trčanje zaista nije komplikovano, ali postoje neki detalji koji ga itekako mogu zakomplikovati.

Definitivno je najgori mogući način naučiti nešto iz svojih grešaka. Možda jeste efikasno, ali je u trčanju veoma bolno vršiti raznorazne eksperimente. Nažalost, ja sam jedna od onih koji ne slušaju tuđe savete, pa sam imala prilike da osetim taj bol… Ovo je moje iskustvo!

Greška broj 1 – PATIKE

Moj prvi susret sa trčanjem je bio u patikama sa izlizanim, tankim i tvrdim đonom. To su bile one stare, iznošene patike koje su služile jedino na časovima fizičkog. Kupovina patika baš za trčanje mi je izgledalo kao pomodarstvo, sve dok se nisu pojavili bolovi u kolenu i leđima! Prvo se ti bolovi prepisuju pretreniranosti (trčala sam nekih 4km dnevno, kakva pretreniranost?!), pa onda podlozi (ruku na srce, šljaka je čvrsta podloga za nekog ko je tek počeo da trči), ali patikama nikako. Patike su se iscepale pa sam bila primorana da kupim nove i to patike za trčanje. Osećaj trčanja u njima i u klasičnim patikama ne može da se poredi! Slabiji pritisak na leđa, bolja apsorpcija udarca u podlogu, stabilniji korak. Nikad više u patikama koje nisu predviđene za trčanje, jer posledice mogu biti ozbiljne!

 

Greška broj 2 – PRETRENIRANOST

Svako bi želeo da, što se izgleda tiče, čim pre dođe do rezultata. Što je brzo, to je i kuso! Nisam još upoznala sportistu, rekreativca, polumaratonca, maratonca koji trenira 7 dana u nedelji, 365 dana u godini. Telu je potreban odmor kako bi bio spreman za nove izazove. Pretreniranost vas može uvući u stanje konstantnog umora, brzog zamaranja, a u najgorem slučaju, može olakšati pojavu povreda koje bi vas sprečile da trenirate jako dugo i to samo zato što taj dan niste proveli odmarajući.

Fotografija: Vladimir Tomić

Greška broj 3 – MONOTONIJA

Isti broj krugova, isti ambijent, ista muzika iznova i iznova, pa kome to ne bi dosadilo? Pokušajte da promenite stazu. Ono što je meni prijalo jeste trčanje na vreme, a ne na dužinu. Uključim alaram, pustim radio i trčim sve dok se alarm ne oglasi. Nikada ne znam gde ću se zaustaviti i nije mi dosadno. Radio takođe nije loš izbor, jer ne znate koje je pesma sledeća, a ako vam ne odgovara, napravite plej listu pesama koje vam ne dozvoljavaju da stojite mirno. Muzika itekako podiže adrenalin i skreće vam misli sa samog trčanja, tako da uživajući u muzici nećete ni osetiti kud to vreme prođe. Menjajte tempo u ritmu muzike. Muzika je svakako moja preporuka, više nego razgovor u društvu.

Greška broj 4 – NAGLI POČETAK

Nikako, ali nikako nemojte naglo krenuti da trčite. Trčanje je ipak jedna vrsta šoka za organizam i nećete uspeti da održite taj jak tempo ako se niste zagrejali u početku, a da ne pričam o bolu u stomaku (bol koji bukvalno reže sa svakim udisajem). Postepeni ulazak u trening je dovoljan da se telo pripremi na ono što ga čeka narednih pola sata, sat vremena.

Greška broj 5 – ISTEZANJE

Na kraju treninga istezanje je obavezno! Kako smo polako uveli telo u trening, sada ga polako moramo smiriti. Istezanje je izuzetno bitno jer povećava prokrvljenost i smanjuje napetost mišića, ubrzava se proces oporavka nakon treninga, smanjuje se rizik od povreda, povećava se opseg pokreta, povećava se gipkost i umanjuje se zamor mišića nakon treninga.

Grešla broj 6 – PREHLADA

Iako bezazlena, prehlada itekako umara organizam, pa je trening itekako nepotreban. Slušajte svoje telo. Nije svaki dan kao stvoren za trening. Ako ste malaksali, ako vas boli glava, trening može samo da pogorša stanje i tada je ok ostati u krevetu i sačekati da sve prođe. Dodatni napor je tada suvišan. Prvi trening nakon prehlade može biti težak jer vam je telo iscrpljeno, ali se kondicija brzo vraća, tako da nema razloga za brigu i za forsiranjem preko potrebno.

Autor: Ana V.

1 reply

Trackbacks & Pingbacks

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *