Izgovori – Kako da ih prepoznamo i prestanemo?

U prethodnom tekstu pisala sam zašto nastaju izgovori i zašto nemamo ništa od toga da sami sebe kinjimo i mučimo. Sada hajde da ih nađemo sistematski nađemo svoje izgovore i nešto sa njima uradimo. 

“Ko želi nađe način, ko ne želi nađe razlog.”

Šta su uopšte izgovori?

To su razlozi koje dajemo sebi ili drugima zašto nešto ne možemo da uradimo ili još nismo uradili. Kada je nešto izgovor, a ne stvaran razlog? Upravo kada nije stvaran, objektivan, realan, racionalan. Izgovor je u stvari iracionalan, podsvestan razlog zašto da se nešto ne uradi ili zašto nešto ne može da se uradi.

Nekome izazov, nekome ništa posebno

Ono što je za nas lako, jednostavno, prosto i logično, za nekog drugog je možda viša matematika. I onda nama svi razlozi te druge osobe mogu delovati kao izgovori. Isto važi i kada sami sebe poredimo sa drugima. Kako ja nešto ne mogu kao on/ona? Zašto ja to ne mogu tako? Primer: drugarica voli da pojede jednu kockicu čokolade i posle toga uopšte nije u iskušenju da nastavi – njoj je to dosta. Za većinu ljudi koje poznajem za tako nešto potrebna je veoma jaka samokontrola.

Fotografija: Vladimir Tomić

Još jedan čokoladni primer. Želite da smanjite količinu čokolade, čokoladica i slično koju pojedete u toku nedelje. Ali to nikako da se desi – te samo još jedna kockica, te samo još danas, te sad sam bila pod stresom, te nervozna sam ne mogu da se skoncentrišem itd. I to jesu izgovori, potrebna je odluka i istrajnost da zaista prestanete. I potrebna je energija. Sa druge strane, kakav je izazov za nekoga da prestane da jede čokoladu – ako uopšte ne voli čokoladu? Nikakav. Svako ima svoje lične izazove.

Izgovor ili pravi razlog?

Kada god opravdate sami sebi ili drugima zašto nešto nije stiglo na dnevni red i govormo: „Nemam vremena/novca/znanja da uradim to i to“, zamenite to sa „Nije mi prioritet da uradim to i to“. Kako vam to sada zvuči?

Napravi listu svojih izazova i izgovora

Da bi se oslobodili izgovora, prvo treba da ih postanemo svesni. Hajde sada da u roku od 3 minuta napravite listu stvari koje stoje na čekanju:
1. Stvari koje treba da završimo, a smaraju nas, teške su nam
2. Stvari koje želimo da uradimo, ali nikako da se po tom pitanju nešto desi.
Smernica: redovne obaveze, održavanje kuće, ishrana/trening i zdravje, lični izgled, porodica/prijatelji i međuljudski odnosi, napredak na poslu, učenje jezika/neke druge veštine, hobi.

Za svaku od tih stvari, napišite sebi razlog zašto to niste uradili. Obavezno napišite jer tako realnije vidite šta vas koči! Kako vam se čini lista? Možda će kada napišete delovati bezveze ili blesavo i odmah ćete shvatiti da nešto baš sada i možete da uradite!

Šta drugi misle?

Pitajte ova ista pitanja vama bliske ljude: da li i kada vi nešto odlažete/nemate vremena itd. Neka to budu vaši prijatelji, kažite im da im veoma znači njihovo iskreno mišljenje (dakle da ne bude ulepšano). Da li su vam rekli ono što ste vi već napisali? Da li su vam rekli nešto što niste znali? Da li su vam dali predlog za akciju?

Kako da uhvatim sebe kada pravim izgovor?

Potrebno je biti svestan sebe i zašto nešto radimo. Potrebno je biti iskren prema sebi. Svaka neiskrenost je opet sama po sebi izgovor. To je nesuočavanje. Često nam je teško da budemo iskreni prema sebi jer sami sebe osuđujemo. Od toga nemamo ništa. Sa druge strane, preuzimanje odgovornosti – to nije samoosuda. Preuzimanje odgovornosti je znanje i svest da naše akcije imaju posledice prema nama samima i prema drugim ljudima oko nas.

Preuzimanje odgovornosti je znanje i svest da naše akcije imaju posledice prema nama samima i prema drugim ljudima oko nas.

Akcija

Ko želi da ide dalje, može da napravi i listu akcija: šta je prvi korak koji treba da uradim da bi se desilo to i to? Na primer: ako je jedna od stavki želim da krenem u teretanu, a razlog je da me je sramota jer ništa ne znam o tome, prvi korak može da bude nešto od sledećeg:
1. Pozvati drugaricu X koja ide u teretanu redovno i dogovoriti se sa njom da odete zajedno
2. Pronađi na internetu najbližu teretanu kući/poslu, pozovi telefonom ili idi i pitaj kako da počeneš?
3. Pronađi neki od videa i pogledaj kako to izgleda.

Da li su vam ovi tekstovi pomogli da nešto promenite? Pišite :)

Autorka: Milana M.

1 reply

Trackbacks & Pingbacks

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *