Kako izbeći sukobe – asertivna komunikacija

Što se godine više ređaju, sve brže živimo. Opterećeni smo poslom, obavezama i školovanjem, da često nemamo snage da razmišljamo o drugim ljudima. U vrtlogu brzog vremena susrećemo se sa stresnim situacijama u kojima ne prepoznajemo realno stanje i često afektivno reagujemo. Svakodnevno dođemo bar do jednog konflikta s nekim. Možda i sitnim. Susret ega, neprijatnosti i pravde. Ali, da li umemo ispravno da postupamo u tim situacijama, tako da budemo u skladu sa sobom i da se jasno izrazimo, a da pritom ne povredimo drugu stranu?

Zapitajte se kako se završavaju vaše rasprave

Da li neko bude povređen? Ljut? Razočaran? Da li se završi tako što niko nikog ne razume, jer niko nikog ne sluša, a sve je to zapravo posledica nerazgovetnog izražavanja gde ego vrišti ne bi li došao do izražaja ne trudeći se da zaista razume drugu stranu.
Pre nego što uđete u raspravu s nekim, ili pre nego što dođe do kulminacije pokušajte da se drugačije izrazite nego što to obično činite.
Najveća greška koju pravimo u izražavanju je direktan atak na drugo biće.

„Ti si kriv!“
„Ti me ne razumeš!“
„Ti si me povredio!“
„Zbog tebe se ovo desilo!“

Fotografija: Srđan Garćević

Drugi način je asertivna komunikacija

Umesto toga, probajte sledeći put da se jasno izrazite tako da druga strana zaista shvati o čemu se radi i kako je to ponašanje uticalo na vas. Najlakše je napadati, ali time ništa ne možemo postići osim što ćemo dodati još malo ulja na vatru. Počnite sa izražavanjem sopstvenih osećanja:

„Ja se osećam loše kada to radiš“
„Mene povređuje takvo ponašanje“
„Ja dolazim u nezgodnu situaciju kada se to desi i značilo bi mi da to ne radiš više“

Zamislite kako vi reagujete kada vas neko direktno „optuži“, a kako biste reagovali da vam neko skrene pažnju staloženim i jasnim tonom pričajući vam kako se oseća  kada se nađe u datoj situaciji.
Ukoliko želimo da gradimo kvalitetne veze oko sebe, moramo malo preusmeriti i promeniti ponašanje. Osećaćete se lepše kada shvatite da zapravo zaista možete da smanjite nivo stresa sebi, a potom i drugima, pravilnim izražavanjem.
U početku će vam možda biti teško da kontrolišete rečnik i način izražavanja, kada dođe do napete situacije, ali kasnije će to samo dolaziti, a vaši odnosi s bliskim osobama će postajati sve jači.
Osećanja su nešto najdragocenije što posedujemo i nosimo sa sobom. Ukoliko želite da se vaša osećanja cene i neguju, uradite to i sa drugima.

Autorka: Danica Moravčević

1 reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *