Uvek može bolje

Ako se niste pronašli u tekstu 10 zabluda o učenju, onda ste verovatno onaj koji redovno polaže ispite i nije mu problem da uči. I vama (a i svima ostalima) neke od ovih ideja mogu pomoći:Razmislite o tome šta biste mogli da poboljšate u učenju. Bolje da kažem šta želite da poboljšate u učenju.

koncentracija za ucenje

Koncentracija

Ključno za uspešno i kvalitetno učenje (i bilo koji drugi posao) je koncentracija. Jako je važno da ne dozvolite da lutate u razmišljanjima između sadašnjeg trenutka i neke potencijalne budućnosti onda kada treba nešto konkretno da uradite. Ipak, nekada vas preokupiraju misli o ko zna čemu i otežavaju vam učenje; kada biste samo mogli da ih ostavite sa strane dok ne završite sa planiranim učenjem. Najvažnije je da u takvim situacijama uhvatite sebe kada pošnete da mislite o nečemu drugom i da se ponovo vratite na to što učite. Ipak, koncentracija nije neograničena, pa je možda vreme da napravite kratku pauzu i osvežite se ili da pređete da radite nešto drugo od obaveza što ne zahteva isti tip učenja.

Vežbe koncentracije
U ovim situacijama može pomoći da se podsetite zašto je za vas važno da baš sada učite. Koncentracija se uvežbava, pa tako ako ne uspevate da je održite probajte da uradite neku od vežbi koncentracije. Evo dva predloga:
1. Skoncentrišite se na to kako dišete. Održite koncentraciju na disanju 5 minuta i ne dozvolite mislima da skrenu. Osećaćete se smirenije.
2. Dogovorite se sa sobom da radite u narednih 15 minuta u kontinuitetu. Onda još 15, pa pređite na pola sada, pa na 45 minuta itd.

Poboljšajte organizaciju

Ovo ću najlakše objasniti sledećim primerom: u ispitnom roku dosta je obaveza, a gradivo koje je trebalo da savladam moglo se podeliti u celine: teorija, računski zadaci, praktični izadaci – programiranje i izrada simulacija/projekata i izveštaji vezani za te projekte. U toku dana, najduže sam držala koncentraciju kombinujući te aktivnosti. Redosled je sledeći: rano ujutru, čim ustanem praktičan rad me razbuđuje i sprečava da se vratim nazad na spavanje i to mi je sjajno kreativno vreme. Nakon toga, polovinom dana kada sam sasvim budna teorija može da zauzme svoje mesto, kao drugi tip mentalne aktivnosti. Na kraju, uveče do kasno u noć, tu su zadaci i eventualno pisanje izveštaja. Kombinacijom različitog tipa aktivnosti i vrsta učenja, moćićete sveukupno duže da radite i da imate više koncentracije za to što radite.

Učite od drugih

Koliko god bili dobri, uvek možete naučiti još. Pratite ili pitajte kako uče vaše kolege koje su uspešni studenti. Svako ima svoje cake u učenju, možda se neka od njihovih i vama svidi.

Razmišljajte plastično

Za sve što vam nije iz prvog čitanja bilo sasvim jasno, pokušajte da nađete primer iz svakodnevnog života. Kada to uspete zapamtićete i biće vam sasvim jasno.

Vi kao predavač!

Kada ste došli do određenog nivoa znanja, pokušajte da smislite kako bi to što učite (ili bar jednu zaokruženu celinu) objasnili drugima kroz predavanje. Za takvu sposobnost ne samo da morate da znate da objasnite pojedinačne delove gradiva, nego i da u glavi imate sistem kojim redosledom je šta izučavno, šta je čemu uzrok, a šta posledica. Naravno, ne treba da spremite predavanje, ali pravljenje kratkog koncepta na papiru može da bude dobra vežba.

Autor: Milana M.